Pro šikovné ručičky máme vybudovanou keramickou dílnu. Je plná pomůcek pro rozvíjení dětské zručnosti a fantazie. Ke krásným výrobkům nám pomáhá keramická pec, hrnčířský kruh na válení plátů hlíny. Nechybí celá řada dalších pomůcek pro tvorbu kreativních výrobků plných fantazie.
MOTOmed je rehabilitační pohybový přístroj, který na první pohled připomíná rotoped. Přístroj je řízen počítačem, který dokáže vyhodnotit stav svalů dítěte a podle toho volí režim pohybu. Cvičit na něm je možné pasivně (přístroj cvičí sám díky svému motoru) nebo aktivně (cvičení vlastní silou proti volitelně nastavitelnému odporu). Pravidelným používáním Motomedu je možné udržovat pohyblivost žáků, zmírnit poškození vyvolaná nedostatkem pohybu, omezit výskyt křečí, mobilizovat zbytkovou sílu svalů, podpořit chůzi a přispívat dobrému pocitu a samostatnosti těchto žáků. Přístroj byl škole zapůjčen spolkem VERVIA. Je využíván pravidelně žáky s tělesným postižením z běžných i speciálních tříd v rámci hodin tělesné výchovy.
Muzikoterapie je v naší škole využívána jako speciální terapeutický prostředek. Hudba se stává významnou prvkem rozvoje osobnosti žáka. Ovlivňuje vegetativní funkce (srdeční rytmus, krevní tlak, dýchání, svalový tonus, termoregulaci), zmírňuje úzkost a strach, rozvíjí motorické i komunikační dovednosti žáků. V muzikoterapii se využívá poslech hudby (tzv. receptivní muzikoterapie), ale i její aktivní provozování. Na naší škole probíhá pravidelně ve speciálních třídách aktivní skupinová muzikoterapie. Jde o hru na velké africké bubny djembe. Bubny pro žáky zakoupili členové spolku VERVIA. Pod vedením speciálních pedagogů žáci pravidelně vystupují na různých akcích (Ostrov pohody, Den Žďáru, Funnyfest, besídky pro rodiče a sponzory školy aj.).
je multismyslová místnost sloužící k relaxaci, zklidnění, ke stimulaci smyslů, k rozvoji verbální i neverbální komunikace, odbourávání rizikových projevů chování, k rozvoji pozornosti. Snoezelen přináší nové zážitky a zkušenosti. Tato speciální místnost byla vytvořena v rámci grantového projektu Inkluzivní škola.
V naší škole je místnost využívána pravidelně zejména žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i žáky z běžných tříd základní školy. Metody práce se zaměřují na rozvoj všech smyslů žáka. Čerpají z různých terapeutických metod jako např. aromaterapie, muzikoterapie, bazální stimulace, polohování, míčkování aj.
Žáci naší školy navštěvují krytý bazén v Relaxačním centru ve Žďáře nad Sázavou pravidelně (květen, červen). Zde se pod vedením speciálních pedagogů seznamují s vodou, překonávají strach a zažívají radost při pohybu ve vodě. Je to jeden z faktorů, který může pozitivně ovlivnit zdravotní stav žáků – ve vodě se zlepšuje jejich hybnost těla i psychický stav.
Hipoterapie je provozována pro žáky naší školy v obci Černá u Pavlova. Bezpečnost každé lekce zajišťují nejen zkušení koně, ale také kvalifikovaný tým, ve kterém nechybí pracovník se zdravotnickým vzděláním a kurzem hipoterapie (Hana Išová a ing. Michaela Burdová ze Sdružení Ambra). Formou aktivit s využitím koní a psychoterapie pomocí koní sledujeme pedagogické, psychologické a sociální cíle souběžně s příznivým vlivem jízdy na koni na tělesné zdraví žáků.
Hipoterapii mohou žáci speciálních tříd absolvovat díky finanční podpoře spolku VERVIA.
Canisterapie je speciálně pedagogická metoda, využívající pozitivního vlivu psa na člověka. Canisterapie má velký vliv na psychický rozvoj žáků, přispívá k duševní rovnováze a je zdrojem motivace. Rozvíjí hrubou a jemnou motoriku, podněcuje verbální i neverbální komunikaci, rozvíjí orientaci v prostoru a čase, pomáhá při nácviku koncentrace a paměti, rozvíjí sociální cítění, myšlení i emoce. Canisterapie probíhá pod vedením zkušených terapeutek z občanského sdružení Kamarád z Bílku u Chotěboře. Každé pondělí po celý školní rok se jí účastní žáci speciálních tříd E, vybraní žáci tříd D a děti z přípravného ročníku. Canisterapie na naší škole je financována spolkem VERVIA.
Trampolining je moderní netradiční cvičení na velké trampolíně s úzkou vazbou na psychiku. Trampolína byla pořízena v roce 2013 díky sponzorskému daru spolku Vervia. Plachta trampolíny je opatřena potiskem, který usnadňuje dětem orientaci při cvičení a přímo vybízí učitele k zařazování různých didaktických her. Bezbariérový přístup k trampolíně je zajištěn zabudováním trampolíny do speciálního „pódia“, postaveného okolo trampolíny po celé ploše místnosti. Pódium je doplněno nájezdovou rampou pro snadnou dostupnost trampolíny i imobilním žákům. Trampolining je využíván pravidelně žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Zároveň mohou místnost navštěvovat i žáci z běžných tříd v rámci kroužku trampoliningu.
© 2024 Základní škola Žďár nad Sázavou, Komenského 6, Kontaktovat webmastera, Mapa stránek, Prohlášení o přístupnosti, GDPR - ochrana osob. údajů, Povinně zveřejňované informace
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO