Adaptační pobyt Základní školy, Komenského 6 proběhl v termínu 10.-11.9. 2020 ve Skleném u Fryšavy. Naše škola pořádá adaptační pobyty každoročně pro žáky šestých tříd, tedy pro žáky přecházející z prvního na druhý stupeň, kdy se mění třídní kolektivy a dítě si musí přivykat na nové spolužáky, na to, že se může změnit jeho místo v hierarchii třídy nebo že nějaký dobrý kamarád přestoupil na jinou školu nebo do jiné třídy.
Žák šesté třídy si musí také zvykat na nový učitelský kolektiv, na nové prostředí a na jiný styl učení, nová pravidla a celkově je po něm vyžadována větší zodpovědnost v přístupu ke škole. Je tedy zřejmé, že v tomto období jsou na žáky kladeny velké nároky, se kterými se nemusí dokázat vždy adekvátně vypořádat. Z důvodu včasné intervence těchto problémů vznikl adaptační pobyt.
Na druhém stupni se na samém začátku školního roku žáci seznamují s novým třídním učitelem, avšak základním kamenem je sám adaptační pobyt, na který ještě během roku navazují třídní programy zaměřené na komunikaci, pravidla, stmelování kolektivu a další oblasti podle konkrétní potřeby třídy a třídního učitele.
Adaptační pobyt byl postaven na čtyřech základních pilířích:
Poznání se a sblížení. Úkolem adaptačního pobytu je zprostředkování intenzivního kontaktu se spolužáky a novým třídním učitelem mimo školní prostředí v náročných podmínkách. Do programu jsou začleněny techniky na poznání se, sblížení, prožití pocitu sounáležitosti.
Zvládání náročných situací, posouvání osobních hranic. Jelikož program byl poměrně intenzivní a zátěžový, už samo zvládnutí adaptačního pobytu bylo pro žáky obohacující. Děti navíc překonávaly lanové překážky. Individuální překonávání v dětech budovalo hrdost na to, co jsem dokázal, děti se vzájemně podporovaly a fandily si, týmové zvládání potom probouzelo pocity důvěry a rozvíjelo vzájemný respekt a spolupráci.
Pravidla. Poměrně hodně času bylo věnováno tvorbě třídních pravidel, která si žáci odváželi zpátky do školy a následně s nimi pracovali.
Uvolnění, zábava a sport. Přestože jsme adaptační pobyt pojali jako zátěžovou a prožitkovou zkušenost pro žáky, byl tu i prostor pro uvolnění a zábavu.
Pilíře adaptačního pobytu současně sloužily jako cíle prvotní intervence a tyto cíle byly podle našeho názoru naplněny.
Vypracovala: Mgr. Irena Čuhlová, školní speciální pedagog
© 2025 Základní škola Žďár nad Sázavou, Komenského 6, Kontaktovat webmastera, Mapa stránek, Prohlášení o přístupnosti, GDPR - ochrana osob. údajů, Povinně zveřejňované informace
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO