Napište nám jsme na FB

Horní menu

Drobečková navigace

Úvod > Škola > Aktuality > Achillova pata distančního vzdělávání

Achillova pata distančního vzdělávání



Vážení školáci,

     dnes takto oslovím malé i velké Žďáráky, protože opět všichni studujeme společně doma.

Dovolte mi několik postřehů, ve kterých bych porovnal jarní a podzimní učení na dálku. Na jaře jsme se všichni učili kudy vstoupit do vod výuky na dálku, nakonec jsme cestu našli a společně dopluli do cíle.

Podzimní čas nás měl zastihnout připravenější a lépe vybavené. Je tomu skutečně tak? Od rodičů mám zprávy, že nakoupili svým dětem notebooky, programy, a to v docela velkém objemu, protože všichni můžeme číst, že zásoby notebooků se v obchodech nebezpečně tenčí. Zvýšily se požadavky rodičů na kvalitu výuky, někteří z nich očekávají on-line výuku ve smyslu živých přenosů tak, jak je postavený školní rozvrh, můžeme říci, že jsou náročnější, než byli na jaře. Učitelé jsou zkušenější, lépe zorientovaní jak zadávat výuku, žáci jsou připraveni přijímat informace. Skoro se zdá, že je to ideální stav. Má však jednu velkou slabinu, Achillovu patu, tou je internetové připojení! Jeho rychlost a omezení dat.

Od dětí máme zprávy, že někteří mají internet bez omezení, někteří mají v mobilu zaplacený určitý objem dat za měsíc a s tím musí vystačit, někteří jsou bez internetu úplně. Vzhledem k faktu, že škola musí zajistit vzdělávání pro všechny děti, je i distanční vzdělávání hledání přijatelného kompromisu pro všechny. Uvedu příklad. Pokud by žáci přijímali informace zejména formou videa, což je úžasné, bude to pro děti bez neomezeného připojení problém, protože mohou s distanční výukou za dva, tři dny úplně skončit, protože prostě vyčerpají data. Pokud se on-line výuka ve formě videokonferencí realizovat nebude, budou mít rodiče, kteří zainvestovali do techniky a připojení bez omezení pocit zmařených peněz. Takže se to musí vybalancovat a je velice pravděpodobné, že ne všichni budou s nastavením spokojení a budeme o tom spolu diskutovat.

Závěrem si dovolím poznamenat, že distanční výuka může být sebedokonalejší a maximálně sofistikovaná, ale kamarády prostě nenahradí. Lidská společnost je založená na vzájemných interakcích a spolupráce „ruku v ruce“ už od pradávna. A to je to, co nám dnešní doba bere, to, co v on-line světě není a mám upřímný strach, že právě tyto dovednosti nám mohou začít brzy scházet.

Mgr. Ivo Kuttelwascher, ředitel školy.